آشنایی با سین بیوتیک و فواید آن

ارتباط آشکار بین تغذیه افراد و سلامتی آنها، همواره بین مردم و پزشکان به‌صورت جدی مطرح بوده است. این روزها به‌دلیل توسعه شبکه جهانی اطلاعات، دانش عمومی در این مورد بیشتر شده است. مردم به مصرف خوراک‌های مفید روی آورده و تاثیر آنها در حفظ سلامتی و پیشگیری از بیماری‌ها را بیشتر دنبال می‌کنند.

این در حالی است که شکل زندگی و مشغله عموم مردم، فرصت کمی برای تهیه این نوع مواد مفید برای آنها باقی می‌گذارد. در این میان، نقش مثبت تولیدکنندگان مواد غذایی مفید در این مورد، بیش از پیش آشکار می‌شود.

در این مطلب:

  • به معرفی سین بیوتیک‌ها می‌پردازیم.
  • به ترکیباتی اشاره می‌کنیم که تشکیل این میکروارگانیسم‌های مفید با آنها انجام می‌شود.
  • لیستی از مواد غذایی حاوی پری‌بیوتیک‌ها ارائه می‌دهیم.
  • از بیسکوفیت‌ها و فواید آنها بیشتر خواهیم دانست.

با ما در مطالعه این نوشتار همراهی کنید.

سین بیوتیک چیست؟

امروزه نقش مهم مواد مصرفی در تغذیه سالم، بر کسی پوشیده نیست. فعالیت‌های جسمی نظیر ورزش و سایر موارد تنها در صورت رعایت اصول صحیح تغذیه می‌تواند نتایج مثبت و مفید به‌دنبال داشته باشد.

در این میان، مواد غذایی موثر بر عملکرد داخلی بدن و نیز میکروارگانیسم‌های داخلی مفید در این زمینه نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

سین بیوتیک چیست؟

سین بیوتیک به محصولاتی گفته می‌شود که هر دو ماده پروبیوتیک و پری ‌بیوتیک را شامل می‌شود. اما برای بررسی بیشتر در این زمینه ابتدا باید دید پروبیوتیک و پری ‌بیوتیک چه هستند؟

پروبیوتیک به میکروارگانیسم‌های مفیدی گفته می‌شود که در روده‌ها وجود داشته و هضم و جذب مواد غذایی را به بهترین شکل ممکن میسر می‌کند. ضمن این که ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی بدن نیز در مجاورت این مواد بهتر تولید و محافظت می‌شوند.

پری‌بیوتیک‌ها هم در واقع مواد مغذی هستند که بدون آنها پروبیوتیک‌ها قادر به باقی ماندن و انجام وظایف خود نیستند.

در این میان، سین بیوتیک‌ها مکمل‌های غذایی هستند که این باکتری‌ها را در روده بالانس کرده و از ترکیب پروبیوتیک و پری ‌بیوتیک ساخته می‌شوند.

از خواص مصرف سین بیوتیک ‌ها بیشتر بدانیم

مصرف سن بیوتیک‌ها، مزایای فراوانی برای بدن دارد که مستقیما یا به‌طور غیرمستقیم، بر عملکرد آن تاثیر می‌گذارد. بعضی از این مزیت‌ها، به گوارش بهتر غذا کمک می‌کنند و بعضی دیگر، از بروز کمبودهای مختلف در بدن پیشگیری می‌کنند. در این بخش به چند نمونه از فواید این مواد می‌پردازیم:

پیشگیری از کمبود آهن: کمبود آهن یکی از مشکلات عمومی است که به‌ویژه برای خانم‌ها به مشکلی در سطح جهانی تبدیل شده است. مشکلی که تا حد زیادی به کم‌خونی فقر آهن مربوط می‌شود.

جذب آهن در بدن، فرایندی پیچیده است. گرچه داروهای زیادی برای این مورد تجویز می‌شود، اما نوع تغذیه و رژیم‌های غذایی غنی از آهن می‌توانند نقش بهتری در رفع این کمبود ایفا کنند.

درمان مشکلات روده‌ای: سین بیوتیک‌ها، بهترین موقعیت را برای پیشگیری و رفع مشکلات روده‌ای از قبیل یبوست و اسهال ایفا می‌کنند. وجود این میکروارگانیسم‌های ضروری، با افزایش سطح ایمنی به‌ویژه در کودکان و حتی نوزادان، از بروز این مشکلات در اثر تکثیر ویروس‌ها جلوگیری می‌کند.

مصرف بیسکوفیت‌ها، روشی آسان و در دسترس برای همگان است که به وسیله آن می‌توان سین بیوتیک‌ها را وارد چرخه غذایی نمود.

پیشگیری از مشکلات پوستی: ارتباط بین کمبود سین بیوتیک‌ها و مواردی از قبیل اگزما، خشکی پوست و دیگر مشکلات مربوط به کمبود ویتامین نیز کاملا شناخته شده است. این موارد بیشتر در نوزادانی با وزن کم در هنگام تولد رخ می‌دهد. اما مصرف مقدار کافی از سین بیوتیک‌ها می‌تواند به حل چنین مشکلاتی کمک کند.

مشکل نفخ و تورم روده‌ای: کمبود سین ‌بیوتیک می‌‌تواند به نفخ و دردهای شکمی ناشی از تورم روده‌ای ویروسی یا باکتریایی منجر شود. کم‌شدن باکتری‌های مفید و لازم پروبیوتیک، در اثر عوامل مختلف نظیر مشکلات استرس، سندرم روده تحریک‌پذیر، و عفونت‌های روده‌ای پدید می‌آید.

در این حالت، مصرف پروبیوتیک‌ها از طریق خوراکی می‌تواند این مشکلات را کاهش داده و آستانه سین ‌بیوتیک را در بدن افزایش دهد.

از تاثیرات مثبت مصرف سین بیوتیک‌ها بر بیماران دیابتی چه می‌دانید؟

دیابت به‌عنوان یک بیماری مزمن و زمینه‌ای، در اثر مشکلات ناشی از تولید یا جذب انسولین و تنظیم قند خون ایجاد می‌شود. گنجاندن میکروارگانیسم‌های مفید پری ‌بیوتیک در وعده‌های غذایی، عملیات هضم و جذب را به‌نفع کنترل قند خون تغییر می‌دهد.

نمونه‌ای از این مورد را می‌توان در مصرف بیسکوفیت‌های حاوی سین ‌بیوتیک ملاحظه کرد. طولانی بودن زمان جذب مواد موجود در این نوع مواد غذایی، که از تاثیرات این مواد نیز هست، مشکلات افراد دیابتی را تا حد زیادی مرتفع می‌کند.

تاثیرات سین بیوتیک‌ها بر افزایش سطح ایمنی بدن

بخش زیادی از سلول‌های ایمنی بدن در سیستم گوارش جای دارند. به این ترتیب، وضعیت دستگاه گوارش، تاثیر مستقیم و زیادی بر بروز یا پیشگیری از مشکلات سلامتی ما دارد.

باکتری‌های موجود در فلور روده، با مصرف محصولات پروبیوتیکی افزایش یافته و با عملکرد خود، مانع از بروز مشکلات آلرژیک می‌شوند. این موضوع به‌ویژه در کودکان بیش از سایرین وجود دارد. مصرف غذاهای حاوی این مواد، به‌‎طور مستقیم در رفع این مشکلات کمک می‌کند.

مجموعه این عوامل، سد ایمنی بدن را تقویت و از بدن در مقابل بیماری‌های زمینه‌ای محافظت می‌کند.

مصرف بیسکوفیت‌ها چه نقشی در تامین سین بیوتیک دارد؟

بیسکوفیت‌ها، علاوه بر مزایایی در زمینه هضم و جذب مواد غذایی و رژیم‌های لاغری، منفعت‌های دیگری نیز برای بدن دارند. از آن جمله می‌توان به تامین سین بیوتیک لازم برای بدن اشاره کرد که توسط این خوراکی‌های مفید عاید ما می‌شود.

قرار دادن این مواد به‌عنوان وعده اصلی( مثلا صبحانه) یا میان وعده در برنامه غذایی، می‌تواند در رسیدن به این هدف به ما کمک کند.

سخن پایانی

در انتهای این مطلب، بار دیگر یادآور می‌شود استفاده بجا و به‌اندازه از پروبیوتیک و پری ‌بیوتیک در رژیم غذایی کمک زیادی به حفظ سلامتی و ایمنی بدن می‌کند. از مجموع این دو، سین بیوتیک، با خواص مفید مضاعف ایجاد می‌شود که از بروز یا گسترش بیماری‌ها در بدن جلوگیری می‌کند.

این مواد به‌شکل مکمل‌های غذایی و نیز خوراکی‌های آماده در دسترس قرار دارند. بیسکوفیت‌ها نیز، یکی از موارد آماده و در دسترس این مواد هستند.