بیسکوفیت، بیسکویت کم‌نمک

اگر درگیر رژیم لاغری باشید و دغدغه کاهش وزن اصولی در ذهنتان باشد، احتمالا موقع خوردن غذا به فاکتورهایی مثل چربی، کربوهیدرات و قند توجه زیادی خواهید کرد؛ چرا که مطمئن هستید اگر این مواد غذایی بیش از اندازه به بدن شما برسند، حتما باعث بالا رفتن وزن می‌شوند و کارتان را خراب می‌کنند. اما کمتر کسی برای لاغری، به نمک غذای خود توجه می‌کند. چرا که شاید کسی نداند که نمک خود باعث چاقی و افزایش وزن می‌شود.

نمک و ترکیبات آن

نمک ماده‌ای معدنی است که ترکیب اصلی آن کلر و سدیم است و در علم شیمی به آن کلرید سدیم می‌گویند. این ترکیب به شکل سنگ نمک از معادن استخراج می‌شود و بعد از انجام عملیات مختلف فرآوری شده و در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد. البته دریاها هم به مقدار فراوان نمک محلول در آب دارند که بعد از تبخیر آن در مقابل نور آفتاب، استخراج می‌شوند. البته تفاوت‌هایی بین نمک دریا و نمک سنگ نمک وجود دارد؛ یکی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها وجود املاح معدنی زیاد در نمک دریاست، از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم و سایر ترکیبات که درصد آن‌ها بین ۱ تا ۱۰ درصد در نمک‌های مختلف متفاوت است. این ترکیبات در نمک حاصل از سنگ نمک محدود به درصد پایینی از آهن و کلسیم است.

نمک و نیاز بدن ما

نمک از جمله مواد خوراکی پرمصرفی است که برای هر غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از طعم‌دهنده‌های اصلی غذاهاست که تقریبا می‌توان گفت جایگزینی برای آن وجود ندارد. نقش حیاتی نمک به قدری در رژیم غذایی ما محرز و غیرقابل انکار است که حتی در مورد آن ضرب‌المثل‌ها و کنایه‌های زیادی وجود دارد: مثل نان و نمک همدیگر را خوردن به معنای حق کسی را بر گردن گرفتن یا نمک خوردن و نمکدان شکستن یا نمک‌نشناس بودن به معنای بی‌معرفت و قدرناشناس بودن. در کل نمی‌توانیم نیاز اساسی بدن را به نمک انکار کنیم. نمک به دلیل داشتن سدیم، در تنظیم فشار خون نقش مهمی دارد و مانند یک آب‌رسان عمل می‌کند و عملکرد ماهیچه‌ها و اعصاب را بهبود می‌بخشد. البته تا زمانی که به مقدار مناسب به بدن برسد. بدن ما روزانه به ۱۵۰۰ تا ۲۴۰۰ میلی‌گرم نمک نیاز دارد و مصرف نمک بیش از این مقدار مضراتی را برای فرد ایجاد خواهد کرد؛ مضراتی که ممکن است در نگاه اول کم باشند اما خسارات غیرقابل جبرانی به بدن وارد می‌کند.

مضرات نمک

نمک و شوری آن مزه‌ای است که به اصطلاح اعتیادآور است و ذائقه‌ی انسان به آن عادت می‌کند؛ هر چه بیشتر نمک مصرف شود، ذائقه فرد بیشتر به آن عادت خواهد کرد. به همین دلیل معمولا افراد چند برابر بیشتر از میزان استاندارد مصرف نمک، از این ماده معدنی استفاده می‌کنند.

 مسلما هر ماده‌ای را حتی اگر مورد نیاز ضروری بدن باشد، زمانی که بیش از اندازه مصرف کنیم ضررهایی را به بدن می‌رساند. مهم‌ترین ضرر مصرف زیاد نمک، بالابردن فشار خون است؛ چرا که سدیم، ماده اصلی تشکیل‌دهنده نمک، به کمک بالا بردن فشار خون سعی در تنظیم آن را دارد که مصرف بیش از اندازه آن باعث بالا ماندن دائمی فشار خون می‌شود و ضررهای ناشی از آن مانند بیماری‌های قلبی و عروقی برای افراد مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند. هم‌چنین مصرف زیاد نمک منجر به احتباس آب و مایعات در بدن می‌شود که نتیجه آن در ظاهر بدن با تورم دست و پا یا صورت دیده می‌شود.

 البته گفته می‌شود که در صورت مصرف کم نمک و افراط در استفاده نکردن از این ماده معدنی هم مشکلاتی مانند عدم کنترل عضلات و از بین رفتن تعادل مایعات در بدن ایجاد می‌کند. اما بهتر است زیاد به فکر مشکلات ناشی از کمبود نمک نباشیم چون معمولا و به طور طبیعی نمک در ساختار بسیاری از خوراکی‌های ما وجود دارد و نیازی به اضافه کردن نمک خارجی به این مواد غذایی نیست. باید بدانید مصرف زیاد نمک هم‌چنین باعث افزایش وزن می‌شود؛ عارضه‌ای که کمتر کسی به آن توجه می‌کند و افراد را مجبور به گرفتن رژیم لاغری می‌کند.

نمک و چاقی

کمتر کسی است که به چاقی ناشی از مصرف زیاد نمک فکر کند. زمانی که ما مقدار زیادی نمک مصرف می‌کنیم، این کار موجب جمع شدن مایعات در بدن و تورم می‌شود که به افزایش وزن هم منجر خواهد شد. در پژوهشی که ایتالیایی‌ها انجام داده‌اند، افرادی که پاستا را با نمک بیشتری استفاده کرده بودند، ۱۱درصد کالری بیشتری نسبت به افراد دیگر دریافت کردند و این یعنی اثر مستقیم نمک بر افزایش وزن. یکی از دلایل این امر می‌تواند این باشد که نمک، احساس سیری را از بین می‌برد و فرد را به پرخوری وامی‌دارد.

مطالعات علمی زیادی در مورد تأثیر نمک بر چربی انجام شده است؛ به عنوان مثال یک مطالعه چینی و ژاپنی بر روی کودکان و بزرگسالان نشان داد، آن‌هایی که نمک بیشتری مصرف کرده‌اند، چربی در بدن آن‌ها بیشتر شده است چرا که نمک بیش از حد سوخت و ساز چربی را در بدن تغییر می‌دهد. هم‌چنین نمک زیاد طعم چربی را تغییر می‌دهد و میزان مصرف این ماده غذایی را بالاتر می‌برد و منجر به افزایش وزن می‌شود. بنابراین افراد در رژیم لاغری خود و برای کاهش وزن اصولی و سالم میزان نمک دریافتی روزانه خود را نیز مورد توجه قرار می‌دهند.

بیسکوفیت بیسکویت کم‌نمک

نمک معمولا در دستورالعمل خوراکی‌هایی مثل کیک و بیسکویت وجود دارد؛ می‌گویند شوری نمک باعث می‌شود شیرینی شکر بیشتر به مذاق خوش بیاید و به همین دلیل حتی به خوراکی‌های شیرین هم نمک می‌زنند. اما از آنجایی که در بیشتر مواد غذایی مورد استفاده ما، نمک کافی و مورد نیاز بدن وجود دارد، بهتر است برای حفظ سلامتی مصرف آن را تا حد امکان کاهش دهیم. بیسکوفیت با توجه به رویکرد سلامت‌محور خود، درصدد آن است که تمام اثرات زیان‌بخش بیسکویت‌ها را حذف کند و با همین هدف بیسکویت رژیمی تولید کرده که همه فاکتورهای موجود در رژیم لاغری را داراست و در ضمن از موادی مثل آرد بلوط و آرد کتان استفاده کرده که ضمن اینکه چربی کمی دارند، لاغرکننده قوی هستند و در کاهش وزن اصولی بسیار مؤثرند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در رژیم لاغری که از نظر خیلی از افراد مغفول مانده، نمک به عنوان یک ماده چاق‌کننده است. بیسکوفیت با به حداقل رساندن نمک در تولید بیسکویت رژیمی، محصولی تولید کرده که می‌تواند به عنوان بخش مهمی از رژیم لاغری مصرف شود و به کاهش وزن افراد کمک کند.