بیسکوفیت، بیسکویت کم‌چرب

کسانی که دنبال لاغری بدون ورزش هستند و در ضمن قصد دارند کاهش وزن اصولی داشته باشند، لازم است دنبال خوراکی‌هایی باشند که با مصرف آن‌ها کالری کمتری جذب کنند و از طرفی هم برای هضم و جذبشان کالری بیشتری بسوزانند. شاید در نگاه اول این امر ممکن به نظر نیاید اما اگر خوراکی‌های ما بر طبق اصول تغذیه‌ای برای نیاز افراد مناسب‌سازی شوند، می‌توانند به راحتی در رژیم لاغری مورد استفاده قرار بگیرند و مصرف آن‌ها محدود نشود. از جمله پرکاربردترین خوراکی‌هایی که معمولا در رژیم لاغری حذف می‌شوند، بیسکویت‌ها هستند که امروزه با پیشرفت صنایع غذایی، مشکل حذف این ماده‌ی خوراکی هم حل شده است.

چربی و نقش آن در بدن ما

چربی‌ها از جمله درشت‌مغذی‌هایی هستند که بدن به آن‌ها احتیاج دارد و با مصرف هر گرم چربی بدن ۹کیلوکالری انرژی دریافت می‌کند. اما چربی‌ها، به دلیل ساختارشان، در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها قابلیت بیشتری برای تجمع غیر اصولی در نقاط مختلف بدن دارند. از جمله در اطراف شکم و پهلو که معمولا افراد برای از بین بردن این چربی‌ها به رژیم لاغری روی می‌آورند. در اصل مصرف بیش از اندازه‌ی چربی‌ها وعدم سوخت و ساز مناسب آن‌ها از عوامل مهم و اصلی چاقی به شمار می‌رود. هر فرد بالغ روزانه ۷۰ گرم چربی نیاز دارد که می‌تواند حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد انرژی او را تأمین کند. چربی‌ها از نظر نوع کاربرد، دو نوع هستند که به اصطلاح به آن‌ها چربی‌های مرئی و نامرئی گفته می‌شود؛ چربی نامرئی مثل چربی‌های موجود در ترکیبات مواد غذایی مثل چربی مستتر در نان، چربی موجود در مغزها و غلات و… اما چربی مرئی، همان انواع روغن، کره و… است که به چشم می‌بینیم و خودمان برای طبخ غذا از آن استفاده می‌کنیم. استفاده از این نوع چربی بسته به ذائقه‌ی افراد دارد و خیلی راحت و آسان قابل کم کردن و یا حتی حذف شدن از دستور غذاهای مختلف را دارد.

مضرات چربی برای بدن

مصرف روغن در طبخ مواد غذایی، مسأله‌ای کاملا سلیقه‌ای و وابسته به عادت است؛ اینکه افراد غذای خود را چرب دوست دارند یا در کل از مصرف خوراکی‌های چرب و روغنی لذت می‌برند، یک عادت است که در طولانی‌مدت می‌تواند ضررهایی را برای بدن داشته باشد. اولین ضرر مصرف چربی، چاقی و افزایش وزن است که باعث می‌شود فرد به رژیم لاغری روی بیاورد. البته ضررهای مصرف چربی بیش از اندازه، به همین موضوع ختم نمی‌شود و بیماری‌های مختلفی مانند گرفتگی عروق، بالا رفتن چربی خون، کبد چرب و… را برای فرد ایجاد می‌کند و باز منجر به این می‌شود که فرد مجبور به پیروی از رژیم غذایی خاصی شود. معمولا در این رژیم‌ها یکسری مواد غذایی جذاب از خوراک روزانه‌ی فرد حذف می‌شوند که برای هیچ‌کس خوشایند نیست؛ خوراکی‌هایی مثل کیک و بیسکویت و سایر تنقلات از این جنس. چرا که با حذف این خوراکی‌ها و حذف روغن و جایگزین کردن خوراکی‌های چربی‌سوز می‌توان به مرور زمان اثرات منفی چربی اضافه را در بدن فرد از بین برد. اما معمولا این رژیم‌ها زمان خیلی زیادی قابل اجرا نیستند چرا که خیلی از خوراکی‌های ساده و جذاب از زندگی فرد حذف می‌شود که مدت زیادی نمی‌شود از این جذابیت‌ها دور ماند. بنابراین بهترین راه گنجاندن خوراکی‌های رژیمی مانند بیسکویت رژیمی است.

نقش چربی در بیسکویت

بیسکویت‌ها به دلیل ساختاری که دارند و برای حفظ کیفیت و رسیدن به بافت ایده‌آل نیاز به استفاده از روغن فراوان دارند. تا جایی که معمولا تصور این که بیسکویت بدون روغن تولید شود بسیار دشوار است. انواع مختلفی از روغن‌ها ممکن است برای طبخ بیسکویت به کار گرفته شوند که معمولا باعث می‌شوند محصول نهایی چربی متوسط به بالا داشته باشد و در نهایت برای افرادی که از رژیم لاغری استفاده می‌کنند ممنوع شوند. اما بعضی از تولیدکنندگان با تولید بیسکویت بدون روغن و از طرفی با چربی نامرئی کاهش‌یافته، تلاش می‌کنند به نیاز مصرف‌کنندگان پاسخ دهند تا کسانی را که قصد لاغری بدون ورزش را دارند از خوردن بیسکویت محروم نشوند. بیسکویت بدون روغن یا همان بیسکویت رژیمی، به تنهایی لاغرکننده نیست اما بیسکویتی است که خوردن آن کالری بیش‌ازاندازه وارد بدن نمی‌کند و فرد می‌تواند با خیال راحت و بدون ترس از اضافه‌وزن از آن استفاده کند.

بیسکویت بدون روغن

همان‌طور که گفته شد، چربی‌ها از نظر کاربرد دو نوع‌اند: یکی چربی‌های نامرئی مثل چربی موجود در بافت مواد غذایی و دیگری چربی مرئی که همان روغن و کره‌ای است که برای طبخ از آن استفاده می‌شود. بنابراین زمانی که اصطلاح بدون روغن را در مورد بیسکویت به کار می‌بریم، یعنی در طبخ آن تا حد امکان روغن به کار برده نشده است یا کمترین مقدار ممکن روغن به کار برده شده است. معمولا بیسکویت‌ها به طور متوسط، ۱۱ تا ۱۷درصد چربی دارند که بسته به این میزان روغن، بافت آن‌ها تغییر می‌کند. کسانی که از رژیم لاغری استفاده می‌کنند، معمولا از روغن به میزان خیلی محدود استفاده می‌کنند؛ خصوصا کسانی که قصد لاغری بدون ورزش را دارند تمام تلاش خود را می‌کنند که با مصرف مواد غذایی کم‌چرب، میزان چربی ورودی به بدنشان را کنترل کنند و به این ترتیب لاغر و متناسب باقی بمانند. از آنجایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، این که روی میزان چربی مواد غذایی مصرفی دقت داشته باشید، خیلی کمک بهتر و اثربخش‌تری به شما خواهد کرد، تا اینکه بخواهید بعد از افزایش افراطی وزن، رژیم لاغری بگیرید و قصد کاهش وزن را پیدا کنید.

بیسکوفیت با استفاده از آرد کتان و آرد بلوط که از چربی کمتری نسبت به سایر آردها برخوردارند و در ضمن فیبر بالایی دارند، بیسکویت رژیمی‌ای تولید می‌کند که با استفاده از آن نگرانی برای بالا رفتن وزن باقی نمی‌ماند. بیسکوفیت با استفاده از مواد کم‌چرب چربی نامرئی این ماده‌ی غذایی را کاهش داده است و از طرفی هم برای طبخ آن کم‌ترین میزان روغن را استفاده کرده است که محصول آن را به یک بیسکویت رژیمی تبدیل کرده است که حتی فرد با استفاده‌ی روزانه از این بیسکویت هم نیازی به نگرانی در مورد افزایش وزن ندارد.