تنها ۷درصد بیسکوفیت قند است

یکی از مواردی که متخصصان تغذیه در رژیم‌های غذایی؛ چه درمانی و چه لاغری در نظر می‌گیرند، میزان قندی است که فرد در هر وعده غذایی یا در کل روز دریافت می‌کند. طبق توصیه‌ انجمن قلب آمریکا، میزان قند مجاز روزانه، برای مردان ۱۵۰کالری و برای زنان ۱۰۰ کالری در روز است. به همین دلیل یکی از اولین اقدامات برای کاهش وزن و لاغری بدون ورزش، کنترل قند دریافتی از مواد غذایی است.

افزایش وزن سریع با مصرف بیسکویت

بیسکویت‌ها یکی از انواع مواد غذایی هستند که معمولا روزانه مورد استفاده‌ افراد قرار می‌گیرند و معمولا به خاطر فیبر پایین و قند بالایی که دارند خوراک مفیدی به حساب نمی‌آیند. هم‌چنین معمولا میزان متوسط قند بیسکویت‌ها ۲۵ درصد است که در خیلی از بیسکویت‌ها این میزان بالاتر هم می‌رود و لازم است در جدول اطلاعات تغذیه‌ای که روی بسته‌بندی محصول درج می‌شود با رنگ قرمز نمایش داده شود. از طرفی قند از مواد غذایی‌ای است که به سرعت باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود؛ چرا که قند اگر بیش از اندازه دریافت شود، اضافه‌ آن در بدن تبدیل به چربی می‌شود. بنابراین افرادی که قصد لاغری بدون ورزش را دارند یا از رژیم لاغری استفاده می‌کنند و می‌خواهند کاهش وزن اصولی داشته باشند، مجبور به ترک خوردن بیسکویت یا محدود کردن بیش از اندازه‌ی آن می‌شوند.

دیابتی‌ها بیسکویت بخورند؟

افراد دیابتی، در سوخت و ساز گلوکز مشکل دارند؛ چرا که بدن آن‌ها هورمون انسولین را که وظیفه‌ آن کنترل گلوکز آزادشده از مواد غذایی است، تولید نمی‌کند. بعد از مصرف مواد غذایی خصوصا کربوهیدرات‌ها، که از مواد اصلی قندها هستند، بلافاصله این کربوهیدرات‌ها در بدن شکسته شده و به گلوکز تبدیل می‌شوند و این ماده در خون به شدت افزایش می‌یابد. از آنجایی که در بدن این افراد انسولین کافی ترشح نمی‌شود تا بتواند گلوکز را کاهش دهد، به همین دلیل این افراد باید از مصرف کربوهیدرات‌هایی که سریع شکسته و تبدیل به گلوکز می‌شوند، خودداری کنند. از جمله این کربوهیدرات‌ها قند موجود در بیسکویت‌ها هستند که در بیشتر موارد درصد بالایی از این خوراکی‌ها قند است. یکی از تدابیری که بعضی از تولیدکنندگان مواد خوراکی برای این کار اندیشیده‌اند، استفاده از ساخارین یا قند مصنوعی است. اما آیا قند مصنوعی جایگزین خوبی است؟

قند مصنوعی، جایگزینی نامناسب

شیرین‌کننده‌ای صنعتی است که بعد از ورود به بدن، شکسته نمی‌شود و تبدیل به گلوکز نمی‌‌شود؛ بلکه خیلی سریع جذب و از طریق ادرار دفع می‌شود. به همین دلیل در خیلی از مواد خوراکی که مخصوص دیابتی‌ها تولید می‌شود از این قند مصنوعی استفاده می‌کنند؛ چرا که به اصطلاح موجب بالا رفتن قند خون نمی‌شود. اما ساخارین از جمله مواد شیمیایی است که به اصطلاح متابولیزه یا دچار سوخت و ساز نمی‌شود و به همان صورتی که هست جذب بدن فرد می‌گردد. به همین دلیل در مصرف طولانی‌مدت و مداوم این ماده، مضراتی وجود دارد که البته بروز این مضرات در افراد مختلف متفاوت است. اما در کل کشورهایی مانند کانادا و آمریکا، بعد از کشف اثرات نامطلوب احتمالی ساخارین بر روی سلامت افراد، به دنبال حذف آن از ترکیبات خوراکی بودند که از طرفی به دلیل مزایایی که دارد نتوانستند این امر را به طور کامل محقق کنند. تنها موردی که برای تولیدکنندگان خوراکی‌های حاوی ساخارین ضروری است، این است که روی بسته‌بندی محصول، تأکید کنند که ریسک مصرف این ماده‌ غذایی بالاست. بنابراین تولید کنندگانی که رویکرد سلامت‌محور در تولید خوراکی دارند، ترجیحا از این قند در مواد خوراکی خود استفاده نمی‌کنند. امروز کاربرد ساخارین به بعضی خوراکی‌هایی که افراد در آن‌ها تداوم مصرف ندارند محدود شده است؛ مانند داروها، یا بعضی نوشابه‌های بدون قند که مصرف مداوم و روزانه ندارند.

آرد بلوط

آرد بلوط محصولی است که از قدیم در ناحیه‌ی زاگرس خصوصا کهگیلویه و بویر احمد از آن برای پخت نان استفاده می‌شده و به مرور زمان با پی بردن متخصصان تغذیه به خواص این نان، استفاده از آن به کل کشور تسری پیدا کرده است. اما با این وجود هنوز بسیاری از خواص این ماده‌ی غذایی مغفول مانده است. اما یکی از مهم‌ترین خواص آرد بلوط، انرژی‌زایی بالای آن و در عین حال ریزمغذی‌های غذایی موجود در آن است. خواص زیادی در میوه‌ بلوط و آرد بلوط وجود دارد که یکی از این خواص کاهش قند خون است؛ به دلیل نوع مواد قندی موجود در این آرد که علاوه بر ساکاروز به عنوان قند اصلی، فروکتوز و گلوکز هم در این نوع آرد وجود دارد که نوع سوخت‌وساز آن‌ها در بدن موجب کاهش نسبی قند خون می‌شود. این نوع آرد هم‌چنین به خاطر مواد تشکیل‌دهنده متفاوت، نوع خمیر با کیفیت‌تری نسبت به آردهای دیگر می‌دهد و مدت زمانی که طول می‌کشد، محصول طبخ شده با این آرد بیات شود، طولانی‌تر خواهد بود. از طرفی به خاطر فیبر بالایی که در آرد بلوط وجود دارد، یک لاغرکننده سریع است.

آرد کتان

استفاده از بذر کتان به عنوان ماده‌ی غذایی، قدمتی بالا و در حدود ۶هزار سال دارد. اما امروز به دلیل بالا رفتن سرعت تولید مواد غذایی، تنوع این مواد کم شده و مصرف آرد محدود به آرد گندم و جو شده است. اما همین تمرکز شدید بر مصرف یک نوع ماده‌ی غذایی فرآوری شده، منجر به بروز مشکلات فراوانی می‌شود و از طرفی افرادی که بیماری‌های مضمن چون دیابت دارند یا از چاقی رنج می‌برند، ناچار می‌شوند در رژیم لاغری خود، محدودیت شدیدی ایجاد کنند. اما احیای استفاده از مواد غذایی سنتی، کمک زیادی به بازیابی سلامت افراد و در ضمن لذت بردن آن‌ها از مصرف خوراکی‌های مثل نان و بیسکویت و… شده است. استفاده از آرد کتان یکی از این اقدامات است که فرهنگ غذایی دیرین بشر را احیا کرده است. آرد کتان، به زبان ساده به دلیل فیبر بالایی که دارد برای هضم و جذب نیاز به انرژی بیشتری دارد و به لاغری سریع و به نوعی لاغری بدون ورزش کمک می‌کند. از طرفی میزان بالای فیبرهای محلول و نامحلول در این ماده‌ی غذایی، باعث کم‌تر شدن میل افراد به خوردن مواد قندی می‌شود که این خود منجر به کاهش قند خون و رسیدن آن به حد مطلوب می‌شود.

بیسکوفیت، بیسکویتی است که با تلاش متخصصان تغذیه و با احیای تغذیه‌ سلامت‌محور گذشتگان، محصول خوراکی تولید کند که هم به نیازهای خوراکی جدید و به‌روز مصرف‌کنندگان پاسخ دهد، هم تا حد امکان حافظ سلامت آن‌ها باشد؛ کاهش درصد قند موجود در این بیسکویت تا ۷درصد، بدون استفاده از قند مصنوعی از ویژگی‌های مهم این محصول است. در ضمن فیبر بالای موجود در آن منجر به لاغری بدون ورزش و کاهش وزن اصولی می‌شود که رژیم لاغری را برای افراد آسان می‌کند.