پروبیوتیک چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

این مطلب حاوی نکات مفیدی در مورد گوارش و سلامتی، در ارتباط با پروبیوتیک‌ها است.

بدن انسان، سیستم بسیار پیچیده و کارآمدی است. عملکرد بخش‌های مختلف این مجموعه، تا حدود زیادی با یکدیگر در ارتباطند. برای حفظ سلامتی افراد در طول حیات، لازم است دستگاه‌های مختلف بدن، به‌خوبی عمل کنند. دستگاه گوارش نیز از جمله موارد مهم و حساس است که عملکرد صحیح آن در گرو تغذیه سالم و مصرف مواد لازم و کافی برای بدن است.

موضوع مورد مطالعه در این مطلب، پروبیوتیک‌ها و نقش مهم آنها در سلامتی است. هم‌چنین به مواد غذایی که می‌توانند در این مسیر مفید واقع شوند اشاره خواهیم کرد. شما هم اگر به داشتن اطلاعاتی در این زمینه علاقمندید با ما همراه شوید.

پروبیوتیک را بهتر بشناسیم

روده انسان حاوی باکتری‌های مفید فراوانی است که به گوارش غذا و جذب مواد مفید آن، کمک می‌کنند.  دسته‌ای از آنها که به پروبیوتیک معروفند، مسئول ساخت بسیاری از ویتامین‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های لازم برای سلامتی نیز هستند. این میکروارگانیسم‌های فعال، هم‌چنین تعادل تعداد باکتری را به‌نفع نوع مفید آن تغییر داده و به‌نوعی محیط روده را ضدعفونی و سلامتی افراد را تضمین می‌کنند.

این مواد در برخی از خوراکی‌ها و نیز مکمل‌های غذایی موجودند. تاثیرات عملکرد مثبت و موثر آنها باعث شده تا در نبودشان، بدن دستخوش مشکلات گوارشی جدی شود. به‌همین دلیل نیز، لازم است با توجه کافی، آنها را در برنامه غذایی خود گنجانده و میزان لازم از این مواد مفید را در طول روز مصرف کنیم.

پروبیوتیک‌ها را چگونه باید حفظ کرد؟

بنابر تعریف سازمان بهداشت جهانی از پروبیوتیک‌ها، آنها میکروارگانیسم‌های مفیدی هستند که مصرف مقدار مناسبی از آنها، سطح سلامتی را ارتقا داده و مشکلات زیادی را از مسیر تندرستی افراد حذف می‌کند. به این منظور و برای کاهش خطر بیماری‌ها در بدن، تنها مقدار آنها نیست که مورد توجه قرار می‌گیرد. بلکه محیط و شرایط بدن نیز، باید برای استقرار و ماندگاری این مواد مفید، مهیا باشد.

در برخی از مواد غذایی مانند شکلات، عوامل مناسبی برای حمل و نگهداری این میکروارگانیسم‌های مفید وجود دارد. تا جایی که امروزه فیبر موجود در کاکائو و شکلات تلخ، به‌عنوان میزبان خوبی برای پروبیوتیک شناخته شده است. بیسکوفیت‌ها یا بیسکویت‌های مغذی ویژه، به‌عنوان بستری مناسب برای حفظ و جابجایی این مواد، گزینه مناسبی به شمار می‌آیند. به همین منظور توصیه شده تا از این دسته تنقلات، به‌عنوان وعده اصلی غذایی مثلا صبحانه یا میان‌وعده، استفاده شود.

کدام خواص، پروبیوتیک‌ها را تا این حد مفید کرده است؟

آنچه در مورد عملکرد پروبیوتیک در بدن گفتیم، تنها خاصیت آنها نیست. بلکه موارد مفید فراوانی از مصرف آنها عاید بدن می‌شود. از میان آنها به چند مورد مهم اشاره می‌کنیم:

  • کاهش کلسترول: اگر بگوییم پروبیوتیک‌ها دخالت عمده‌ای در کاهش سطح کلسترول بد بدن دارند، اغراق نکرده‌ایم. این مواد به همراه پری بیوتیک‌ها، مجموعا عوامل مضر را از روده ها خارج کرده و به کاهش چربی و ممانعت از اشباع آن و ابتلا به کبد چرب، کمک می‌کنند. مورد اخیر با تجزیه صفرا توسط این میکروارگانیسم‌ها در روده‌ها انجام می‌گیرد.
  • پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن روده‌ای: پروبیوتیک، مانع از چسبندگی روده شده و از نفوذ و نشست میکروارگانیسم‌های بیماریزا در روده‌ها جلوگیری می‌کند.
  • پیشگیری از سرطان روده: در سال‌های اخیر، تاثیرات ضدسرطانی برای این میکروارگانیسم‌های مفید شناخته شده است.
  • پیشگیری و رفع بیماری های مزمن روده: در علم جدید ثابت شده که وجود پروبیوتیک‌ها، از بیماری های مزمن روده و دستگاه ادراری، نظیر تورم روده، اسهال، عفونت‌های حاد دستگاه ادراری و نظایر آنها پیشگیری کرده و روند درمان آنها را تسریع می‌کند.
  • کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان: وجود عوامل مهار کننده یا کاهش دهنده میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، از دیگر مزایای این مواد است.
  • رفع مشکلات ناشی از عدم تحمل لاکتوز در افراد فاقد عناصر هضم شیر در بدن: با وجود این میکروارگانیسم‌های مفید در بدن، تحمل لاکتوز شیر و هضم آن در روده‌ها با ‌راحتی بیشتری انجام می‌گیرد.

چگونه کمبود پروبیوتیک بدن را جبران کنیم؟

اکنون که با خواص این میکروارگانیسم‌های مفید آشنایی بیشتری یافته‌ایم، این سوال مطرح می‌شود که چگونه باید مقدار مورد نیاز از آنها را در بدن داشت.

برخی افراد در بدن خود به میزان کافی از ای میکروارگانیسم‌ها ندارند یا بنابر ‌دلایلی از میزان آن کاسته شده است. در چنین شرایطی نیاز است تا با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده مفید آن را به حد لازم برسانیم.

مصرف بیسکوفیت، یکی از راه‌های آسان و مطمئن برای رسیدن به این هدف است. در این نوع بیسکویت‌های مغذی، به رعایت استانداردهای سلامت و تغذیه توجه کافی صورت گرفته است.

عملکرد مفید پروبیوتیک در رفع سوء‌هاضمه:

مشکلات گوارشی موجود در برخی غذاها و تنقلات آماده، در بیسکوفیت‌ها حذف شده است. استفاده از پروبیوتیک فعال در این مواد غذایی از زاویه‌ای دیگر نیز جالب است. مصرف بیسکویت‌ها، اغلب به‌عنوان میان وعده و مابین وعده‌های غذایی اصلی انجام می‌شود. ماندگاری این مواد در روده‌ها، فرصتی است تا به هضم بهتر و جذب ویتامین و مواد لازم در وعده‌های اصلی کمک کند.

لازم به یادآوری است اثرات مفید این مواد، با مصرف مداوم و دریافت منظم آنها، کامل و پررنگ می‌شود. برای دستیابی به بهترین اثرات، مصرف مواد حاوی آنها باید به‌طور مداوم و مستمر انجام پذیرد.

از بیسکوفیت‌ها و ارتباط آنها با پرو بیوتیک‌ها، بیشتر بدانیم

این میکروارگانیسم‌های مفید را، علاوه بر حالت طبیعی، به برخی صنایع غذایی نیز می‌افزایند. مانند ماست‌های پروبیوتیک که دارای همه خواص مفید در این مورد هستند.

بیسکوفیت‌ها، چه به‌عنوان رژیم غذایی و چه به‌‌منزله میان‌وعده، منبع غنی و مناسبی از این میکروارگانیسم‌های مفید محسوب می‌شوند.  تاثیر آنها در کاهش چربی‌های مضر و دفع مواد سمی هم، در همین راستا برای بدن مفید واقع می‌شود.

کلام پایانی

در انتهای این نوشتار، بار دیگر بر تاثیر مثبت پروبیوتیک‌ها در حفظ سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن تاکید می‌کنیم.

از کمک به حفظ بهداشت دهان و دندان و سلامت لثه‌ها تا پیشگیری از بروز ورم مزمن معده و سرطان، همه جا رد پای این میکروارگانیسم‌های مفید دیده می‌شود.

مواد غذایی گوناگون، چه به‌شکل طبیعی و چه صنعتی، به‌عنوان منابعی برای دسترسی به این ماده مفید معرفی می‌شوند. به شرط آنکه در دوره‌های منظم و به میزان لازم و کافی مصرف شوند.

مصرف مداوم بیسکوفیت‌ها را می‌توان در زمره بهترین روش‌ها، برای تامین میزان مناسبی از پروبیوتیک‌ها، منظور کرد.