بیسکوفیت بدون اسیدهای چرب ترانس

بیسکوفیت بدون اسیدهای چرب ترانس

روغن زیرو ترانس، عبارتی است که امروز حداقل یک‌بار به گوش هرکسی رسیده و هرکسی حداقل در این حد می‌داند که روغن‌های یا اسیدهای چرب ترانس مضر هستند. اما تا به حال به این فکر کرده‌اید که اصلا روغن ترانس چیست؟

چرا روغن و اسید چرب ترانس مضر است و برای حفظ سلامتی لازم است روغن زیروترانس مصرف کنیم؟ آیا فقط روغن ترانس همین روغن‌های مصرفی خانگی است یا در مواد خوراکی دیگر هم وجود دارد؟

کاربرد اسیدهای چرب ترانس

شاید تصور خیلی‌ها این باشد که اسید چرب ترانس فقط در روغن‌هایی که برای مصرف خانگی می‌خریم وجود دارد؛ در حالی که در تولید بسیاری از مواد خوراکی مانند کیک، شیرینی، بیسکویت و بسیار از مواد خوراکی آماده که در ترکیبات آن‌ها روغن وجود دارد، روغن ترانس استفاده می‌شود. اسید چرب ترانس در حقیقت زمانی به وجود می‌آید که برای بالا بردن ماندگاری روغن‌های گیاهی، به آن‌ها هیدروژن اضافه می‌کنند تا نقطه‌ی ذوب‌شان بالا برود و جامد شوند و دوام بیشتری پیدا کنند. این نوع روغن را برای طبخ مواد خوراکی آماده که نیاز به ماندگاری بالا دارند هم استفاده می‌کنند. بنابراین علاوه بر اینکه لازم است حواستان به روغن مصرفی خانگی باشد، بهتر است حتی به بیسکویتی که می‌خرید هم دقت کنید تا سلامتی که حق طبیعی و اولیه‌ هر فردی است با مصرف مداوم مواد خوراکی ناسالم به خطر نیفتد.

چرا اسیدهای چرب ترانس مضر هستند؟

چربی‌های ترانس در حقیقت هر چربی جامدی است که نقطه‌ ذوب بالایی دارد. این نوع چربی به طور طبیعی در برخی مواد غذایی مثل گوشت وجود دارد؛ اما به مقدار خیلی اندک. معمولا ۲ تا ۶ درصد از چربی محصولات لبنی و ۳ تا ۹ درصد از چربی موجود در گوشت گاو و گوسفند چربی‌های ترانس هستند. اما به دلیل ساختار طبیعی آن‌ها، در صورتی‌ که به اندازه‌ متعادل مورد استفاده قرار گیرند، ضرری به بدن نخواهند رساند. اسیدهای چرب ترانس که به صورت مصنوعی تولید می‌شوند، مورد نیاز بدن ما نیست و زمانی که مصرف این نوع چربی‌ها در خوراک روزمره‌ افراد تداوم پیدا کند، حتما اثرات نامطلوبی بر سلامتی آن‌ها خواهد گذاشت. از جمله مهم‌ترین مضرات اسیدهای چرب ترانس این است که به مرور زمان در رگ‌های خونی رسوب می‌کنند و باعث ایجاد التهاب در دیواره‌ی عروق می‌شوند و به مرور منجر به گرفتگی شریان‌ها یا به اصطلاح تصلب شرایین می‌شود. علاوه بر این موجب بالا رفتن کلسترول بد یا LDL در خون می‌شود که خود مشکلاتی را برای فرد ایجاد می‌کند. ایجاد این مشکلات به مرور زمان ممکن است منجر به بروز بیماری‌های قلبی شود.

اسیدهای چرب ترانس و چاقی

چاقی و افزایش وزن از جمله عوارضی است که وابستگی مستقیم به نوع تغذیه و رژیم غذایی افراد دارد. برای کاهش وزن اصولی، اینکه چه خوراکی‌هایی خورده شود یک موضوع است و اینکه چه میزان از هر ماده‌ی غذایی خورده شود هم موضوع دیگری است. در اغلب موارد افرادی که رژیم لاغری می‌گیرند و قصد لاغری بدون ورزش را دارند، به مقدار مصرف مواد غذایی خود خیلی دقیق توجه می‌کنند اما معمولا به اینکه چه چیزهایی خوراک روزمره‌ آن‌هاست و هر ماده‌ غذایی چه ترکیباتی دارند و چقدر چاق‌کننده هستند، توجه کمتری می‌کنند. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌های مورد استفاده‌ ما به دلیل استفاده از مواد اولیه نامناسب، هم به سلامتی افراد صدمه می‌زنند و هم به خاطر ترکیبات نامتناسب منجر به افزایش وزن بیش از حد می‌شود. از جمله این مواد خوراکی، بیسکویت، کیک، کلوچه، چیپس و… هستند که با به کار بردن روغن‌های ترانس، مصرف آن‌ها منجر به افزایش انباشت چربی در نواحی مختلف بدن خصوصا شکم و پهلو می‌شود. مسأله این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، این خوراکی‌ها طرفداران زیادی دارند و اگر کرفس و هویج را جایگزین آن‌ها کنیم، هیچ‌کس حاضر نخواهد بود رژیم لاغری را رعایت کند. بهترین راه مناسب‌سازی همین خوراکی‌هاست. کاری که بیسکوفیت انجام داده این است که بیسکویت بدون چربی در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار داده است.

بیسکویت بدون اسید چرب ترانس

یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی بیسکویت‌ها که به قوام و حفظ بافت این محصول خوراکی کمک می‌کند، روغن است. معمولا درصد بالایی از ترکیبات بیسکویت را روغن تشکیل می‌دهد و آن را تبدیل به یک خوراکی پر کالری تبدیل کرده و جزء اولین گزینه‌هایی است که برای کاهش وزن اصولی، در رژیم لاغری حذف می‌شود. در حالی که بیسکویت یکی از پرمصرف‌ترین خوراکی‌ها در بین افراد مختلف است و حذف آن برای شخصی که قصد لاغری بدون ورزش را دارد، خیلی خوشایند نیست. بهترین راهکار این است که با توجه به اصول تغذیه‌ای، مواد مضر را از ترکیب بیسکویت حذف شود. برای اینکه زندگی سالم‌تری را تجربه کنند و در ضمن از لذت خوردن یک میان‌وعده دلچسب مثل چای و بیسکویت محروم نمانند، بیسکوفیت، بیسکویت با چربی کاهش‌یافته و با حداقل روغن تولید کرده است. روغن مصرفی برای تولید این محصول فاقد اسیدهای چرب ترانس است و حتی مصرف طولانی‌مدت از این بیسکویت هم ضرری به سلامت افراد نمی‌رساند.

بیسکویت برای کاهش وزن

روغن بدون اسیدهای چرب ترانس، ضمن اینکه کلسترول بد خون را پایین می‌آورد، مانع افزایش وزن هم می‌شود. زمانی که در ترکیب بیسکویت کم‌ترین روغن بدون ترانس استفاده شود و در ضمن به جای آرد سفید، موادی مانند آرد بلوط و آرد کتان که منبع امگا۳ و فیبر فراوان هستند به کار رود، می‌توان روی این محصول، حتی به عنوان بیسکویت لاغری استفاده کرد. چرا که مصرف مداوم این مواد به روند کاهش وزن کمک می‌کند. حداقل فایده بیسکویت بدون روغن این است که مصرف‌کننده‌ها می‌توانند با خیال راحت آن را در رژیم خود به کار ببرند و نگران به‌هم‌خوردن روند کاهش وزن اصولی خود نباشند. بیسکوفیت با تولید بیسکویت کم‌چرب و بدون اسیدهای چرب ترانس یک بیسکویت رژیمی ارائه داده است که افراد می‌توانند بدون نگرانی در مورد مضرات اسیدهای چرب ترانس و چاقی و بیماری‌های قلبی، آن را مورد استفاده قرار دهند.

مطالب مرتبط